tiistai, 22 huhtikuu 2014 09:14

Koulutus internetissä

Yhä useampi yhteiskunnan keskeinen toiminto on tai tulee olemaan verkkokeskeinen. Tämän blogin aiheena on koulutus verkossa ja esimerkkinä kansainvälinen Massive Open Online Courses (MOOC) -järjestelmä, joka mahdollistaa ilmaisen paikasta riippumattoman ja joissain tapauksissa myös ajasta riippumattoman yliopisto-opiskelun. Järjestelmässä on oppilaitoksina korkeakouluja ympäri maailmaa, samoin opiskelijat ovat ympäri maailmaa. Järjestelmä on kehitysvaiheessa ja muotoutumassa, yhä enemmän kursseja tulee valikoimaan sen tällä hetkellä keskittyen enemmän peruskursseihin. Myös yhtenäistä rekisterijärjestelmää ollaan rakentamassa LinkedInin ja välikäsien, kuten Coursera-kurssitarjonnan koordinoijan kautta.
keskiviikko, 19 maaliskuu 2014 09:00

Mainoseurot katoavat merten toiselle puolelle

Jo pidempään on toitotettu, että mainosala on murroksessa. Näin on päässyt käymään. Alalta on kadonnut työpaikkoja, mainosbudjeteista on leikattu ja mainoseurot siirtyvät yhä enemmän merten toiselle puolelle. Googlen ansiosta meistä jokainen voi luoda verkossa mainontaa ja saada kotisivuilleen kävijöitä. Mistä mainosalalla oikeastaan maksetaan? Mainonta ja markkinointi on tietotyötä. Työtä jossa maksetaan mielipiteistä, näkemyksestä - ammattitaidosta. Mikäli tuntuu, että mainosrahat menevät hukkaan googlen kampanjoissa, eikä kävijöitä tule verkkosivuille, niin kannattaa kääntyä ammattilaisen puoleen.
tiistai, 04 maaliskuu 2014 09:51

Kuinka toteutamme hyvät mobiilisivut?

Yritykselle Kotisivut ovat markkinointiväline, jolla on suora yhteys potentiaaliseen asiakkaaseen. Netin käytön siirtyessä yhä enemmän mobiiliin olisi yrityksellä hyvä olla mobiilistrategia, jotta verkkosivuille päätyvä liikenne ohjautuisi paremmin myynniksi. Yksi tapa on tehdä mobiilisivuista mahdollisimman henkilökohtaiset. Mobiilisivujen ei tarvitse olla suora kopio pääsivuista, vaan niiden olisi hyvä olla kevyemmät, kohdennetummat käyttäjälle ja suppeammat. Hyvin toteutetuissa sivuissa kävijä ohjataan automaattisesti mobiililaitteelle tarkoitetulle sivulle jossa on lyhyesti tietoa palveluista ja tuotteista, yhteystiedot, ajo-ohjeet ja puhelinnumerot.

keskiviikko, 26 helmikuu 2014 09:59

Asiakkaasi löytyvät hakukoneista

Monelle yritykselle Kotisivut ovat nykyään tärkein tiedotuskanava asiakkaille ja kumppaneille. Toimivat ja hyvät Kotisivut ovat varsinkin alkavalle yritykselle paras tapa erottautua ja mainostaa itseään. Verratessa kotisivuja muihin mainostapoihin, ne ovat ylivoimaisesti halvin tapa mainostaa yrityksen tuotteita ja palveluita. Enää ei kannatakaan turvautua ajatukseen, että me emme tarvitse sivuja. Yrityksen toimialasta riippumatta sivujen tulisi olla olemassa ja erityisesti, että ne olisivat toimivat.

perjantai, 24 tammikuu 2014 14:25

Verkossa www on turha

Tiesithän, että www:tä ei olisi pakko kirjoittaa selaimen osoiteriville verkkotunnuksen eteen. Mikäli verkkosivujen palveluntarjoaja on tehnyt verkkotunnuksen asetukset oikein, tulisi niiden avautua myös ilman www:tä. Vaikka www on meille yleisin tapa käyttää internetiä, niin sivuston tuli toimia myös ilman sitä. Varsinkin hakukonenäkyvyyden kannalta on tärkeää asettaa sivusto toimimaan joko ilman www:tä tai sen kanssa. Saman nettisivuston ei tulisi löytyä kahdesta eri osoitteesta. Käytännössä tämä tarkoittaa, että kirjoitatpa osoitteen www:llä tai ilman, sivuston pitäisi avautua saman tien ja sen pitäisi ohjata jompaan kumpaan.
torstai, 20 kesäkuu 2013 14:30

Luottamus

Viimeaikainen keskustelu tietoturvasta aiheuttaa valveutuneille harmaita hiuksia. Salasanat ovat murrettavissa turhan helposti ja vaikka salasanahygienia olisikin moitteeton, amerikkalainen turvallisuusviranomainen NSA valvoo suosituimpia tietoliikennepalveluja. Tavalliselle ihmiselle merkityksettömine salaisuuksineen isoveli on lähinnä epämukavuus, mutta esim. kansainvälisesti kriittisten yrityssalaisuuksien säilöminen ilmaispalveluissa voi nykyvalossa tuntua kyseenalaiselta. Jotenkin idea ”jos et maksa mitään palvelusta, olet itse tuote” tuntuu pelottavan ajankohtaiselta.
maanantai, 17 kesäkuu 2013 14:36

Prosessorin mahdollisuudet ja rajat

Tekoälyä pidetään tietotekniikan huipentumana. Sen mahdollisuudet ovat toisaalta rajattomat, mutta kuitenkin rajalliset. Vahvaa tekoälyä omaava robotti voi toimia hoitolaitoksessa palvelurobottina, kun se on vain varustettu riittävällä määrällä tietoa. Palvelurobotti voi nostaa kevyesti, mutta kuitenkin turvallisesti ja pehmeästi, esim. vanhuksen pesulle. Tekoälyn ja robottien ongelma on nyt ja vielä kauan on niiden rajoittuneisuus. Ne pystyvät toistamaan vain niihin ohjelmoitua ohjelmaa. Palvelurobotti ei pysty välittämään lämpöä ja rakkautta. Vaikka se kykenisi syväänkin dialogiin, on vaikea uskoa sen erottavan lauseita ”minulla on kynä kadoksissa, se masentaa minua” ja ”minun rakas ystävä kuoli, se masentaa minua” toisistaan. Empatia on esimerkki kyvystä, jota koneen on vaikea omaksua. Tutkijat väittävät, jopa eläimillä ilmenevän empatiakykyä. Vaikka laumassa valitsee ”vahvin elää” sääntö, on kuitenkin havaittu monien eläimien kantavan huolta ja osoittavan rakkautta ”heikommassa asemassa” olevalle toisen lajin edustajalle.
Millainen on hyvä webhotelli paketti? Asiakaspalveluumme tulee aina välillä tämän tyyppisiä kysymyksiä. Jos vastaamme nopeasti, niin toki olisi hyvä olla riittävästi levytilaa, niin kotisivuille kuin myös sähköposteille. Nykyaikaiset julkaisujärjestelmät ja muut verkkosovellukset vaativat myös tietokantoja. Onkin syytä varmistaa, että niitä on riittävästi. Moni palveluntarjoaja tarjoaakin nykypäivänä rajattomasti tietokantoja kuin myös sähköposteja.