keskiviikko, 01 elokuu 2012 09:39

Vältä turhaa hypeä, näy viisaasti internetissä

Internetissä surffaillessa ei voi välttyä termiltä sosiaalinen media. Oikeastaan pitäisi puhua yhteisöllisestä mediasta. Lyhyesti sillä tarkoitetaan, että käyttäjällä on mahdollisuus aktiivisesti olla tuottamassa sisältöä verkossa. Tyypillisesti termillä tarkoitetaan verkon yhteisöpalveluja kuten Facebook, Twitter tai suomalainen Irc-Galleria. Media rummuttaa aina kaikkea uutta, toisia asioita vielä hyvin aktiivisesti. Sosiaalisen tai yhteisöllisen median tapauksessa rummutus on ollut hyvin aktiivista. Tämä taas synnyttää liike-elämässä uutta bisnestä – uusia palveluja joilla voi rahastaa. Internetistä löytyy useita palveluntarjoajia jotka auttavat näkymään ja hyödyntämään yhteisöllistä mediaa, mekin voimme siinä auttaa. Haluamme kuitenkin toimia kriitikkoina ja kysyä kenen oikeasti tarvitsee näkyä verkossa ja miten?

Media on luonut hypeä joten kehoitan sinua näkymään viisaasti verkossa. Kysy itseltäsi ketkä on kohderyhmäni, kuinka heidät tavoitat ja valitse media? Yhteisöllinen media on hyvä väline, mutta vaativa. Mikäli haluat näkyä siellä se edellyttää myös läsnäoloa siellä. Tee suunnitelma miten haluat näkyä ja lunastaa paikkasi yhteisön osana. Isot yritykset ja bändit palkkaavat useita ihmisiä täyspäiväisesti työskentelemään sosiaalisessa mediassa ja luomaan sinne sisältöä joka kiinnostaa yleisöä, yhteisöä. Heillä on (toivottavasti) strategia miten näkyä siellä. Pienempien toimijoiden ei tule siksi toimia huolimattomasti. Käytä aikaa valmisteluun jotta onnistut. Verkko on täynnä tarinoita kuinka yhteisöllisessä mediassa ei ole onnistuttu.

Jätä kommentti

Muista täyttää kaikki pakolliset tiedot (*) . HTML-koodi ei ole sallittu.