lauantai, 17 toukokuu 2014 19:19

Unohda moniosaaminen

Kun yrittäjä kauppaa viittä eri palvelua, hän tuskin on yhdenkään asiantuntija. Verkkomarkkinoinnissa voitkin saavuttaa huomattavaa etua näyttäytymällä oman alasi erikoisosaajana. Erikoistuminen erottaa sinut kilpailijoista, jotka tarjoavat yleisempää palvelua. Jos työskentelet vaikkapa kouluttajana, määrittele muista erottuva erikoispalvelu kuten tietoturvakoulutus rahoitusalan toimijoille. Imagonsa hoitava miesten kampaaja tai maastopyöriin erikoistunut fillarihuoltaja jää mieleen paitsi oman alansa osaajana, myös luottamusta herättävänä erikoisammattilaisena.

Joskus niin markkinoinnin kuin tuotannonkin rajaaminen voi olla ainut kehityssuunta. Esimerkiksi Sonyn walesiläisen elektroniikkatehtaan pelasti siirtyminen käsityönä valmistettuihin hd-kameroihin. Myös kotimaassa tunnetaan erikoistumisen voima. Kun sahatavarakauppa Suomessa hiljeni, oman sarkansa saunan sisustamisesta löysi Suomen puutukku.

Erikoistuminen sallii yritysten tarjota korkeatasoista, tarkkaan määriteltyä palvelua ja on kasvuyritysten tärkeä piirre. Siksi se on huomioitava markkinoinnissa niin sisällönsuunnittelun kuin visuaalisen toteutuksen osalta. Kassavirtasi voi luonnollisesti syntyä monista eri palveluista, mutta todella vahva brändi rakentuu tarkkaan rajatusta osaamisesta ja laadusta. Sellaisen ilmentymiä ovat vaikkapa Starbucksin kahvi, Arnold’sin donitsit ja Fiskarsin sakset. Markkinoinnin viestisi tulisikin sisältää tuote tai palvelu, jonka veroista ei muualta saa.

Kun tunnistat vahvuutesi ja keskityt tähän ydintoimintaan, yrityksesi markkinointielementit nousevat esiin luonnostaan. Niiden varaan voidaan rakentaa vahvoja online- ja live-kampanjoita, www-sivuja, oheistuotteita ja lehtimainontaa. Vahvin viesti on lyhyt ja synnyttää luottamussuhteen heti asiakkaan saapuessa yrityksesi etusivulle.

Erikoisalasi oheen voit kytkeä monia lisäpalveluja, jotka laajentavat asiakkaan tietämystä yrityksen todellisesta tarjonnasta. Määrittele palvelut, jotka auttavat asiakastasi saamaan suurempaa etua kaupasta. Ellei sinulla ole resursseja tärkeän palvelualueen tarjoamiseen, harkitse yhteistyötä toisen yrityksen kanssa. Hae joukko muita erikoisosaajia ja aseta standardit, joita kumppaniesi on seurattava kun työskentelevät asiakkuuksiesi parissa. Yhteistyö voi myös tarjota mahdollisuuksia monialaisiin projekteihin, joissa kättä ojentavat toisilleen esimerkiksi vaateteollisuus ja ekologia, tekniikka ja villi muotoilu tai audio- ja led-teknologia. Yhdessä tekemällä syntyy tulosta.

Muita artikkeleita tässä kategoriassa: « Koulutus internetissä Pääsevätkö kalat verkosta? »

Jätä kommentti

Muista täyttää kaikki pakolliset tiedot (*) . HTML-koodi ei ole sallittu.