keskiviikko, 11 kesäkuu 2014 09:36

​Tee se tunteella

Myönnettävä se on: päällekäyvän tyrkytyksen aika on ohi. Mainoksista tuli ähky. Huomattiin, että ihmiset voivat paremmin lukiessaan jotakin hyödyllistä tai viihteellistä. Keksittiin sisältömarkkinointi. Kuten kaikki hyvät ideat, ei tämäkään ole uusi.

Naftaliinista kaivettu neronleimaus on reilut 200 vuotta vanha: älä luota mainonnan määrään, vaan tuottamasi tekstin laatuun. Silloin et mainosta suoraan, vaan teet asiakkaan välillisesti tietoiseksi uusista mahdollisuuksista. Tarjoa ihmisille jotain, mikä auttaa heitä pääsemään omiin päämääriinsä: stailaamaan tukkansa ja silittämään paitansa, jotta he saisivat unelmiensa kumppanin ja työpaikan. Yksinkertaista, eikö? Ei, mutta voit saada sen kuulostamaan siltä. Miksi myydä hammaslankaa, kun voi myydä tarinan, joka osoittaa sinun tarvitsevan hammaslankaa osana suurempia päämääriäsi. Voit myydä asiakkaalle viihdettä, mutta aloita tekemällä mainoskampanjastasi viihdettä. Hyvä mediasisältö tähtää pitkään asiakassuhteeseen, jossa ihmiset pidetään kuulolla pyytämättä mitään vastalahjaksi.

b2ap3_thumbnail_tekstiboksi02.jpgIBM:n tapa määritellä työ tai Mattelin tarina Barbien matkasta halki Pohjois-Amerikan ovat kuin kiehtovia uutisia, joiden ainoa arvo ei ole itse tuotteissa. Ne ovat itsessään elämys. Vastahakoisen kohteen jatkuva herättely on kuitenkin kehno vaihtoehto. Suuremman suosion kerää mainossisältö, johon lukija on antanut suostumuksensa. Se on viihdettä, joka halutaan tilata. Nokkelia iskulauseita helpommin saat yrityksen medialle seuraajia kirjoittamalla alaasi koskevan populaarin uutisen tai kaskun. Vetoa tunteisiin, ole innostava, ja keräät yleisön, joka haluaa kuulla lisää. 

Kaikki käyttävät, harva hyötyy

Sanoessamme ”kaikki”, 90 prosenttia on tarpeeksi. Sisällöntuotanto on siis kaikille selvää kauraa, mutta harva sen kylväjä todella niittää jotain. Pysähdy siis hetkeksi.

Onnistuakseen mainostajan on päätettävä tavoite. Halutaanko mediassa myyntiä, säästöjä vai huvittunutta, mutta passiivista yleisöä? Tavoitetta pohtiessasi, muista määritellä paitsi oma hyötysi, myös se, minkä yleisösi vuorovaikutuksesta saa. Tuotathan viestintää heille – et itsellesi. Tässä muutama tärppi:

  • Pyri uskottavuuteen; kirjoita asiaa ja lainaa tarvittaessa asiantuntijaa
  • Vältä ”laiskaa sisältöä” kuten linkkilistablogeja ja täysin ulkoistettua bloggausta
  • Innosta yleisöä lukemaan lisää aiheestasi, vierailemaan kotisivullasi ja eri yhteisöjen profiilissasi
  • Auta lukijoitasi tekemään hyviä ostopäätöksiä
  • Kannusta heitä ottamaan yhteyttä ja viestimään kanssasi
  • Osallista yleisösi: pyydä heitä liittymään osaksi yhteisöjäsi Facebookissa, Pinterestissä tai Twitterissä

Lopuksi: kun saat huomiota, huomioi myös itse. Pyri puhuttelemaan ennen kaikkea vanhaa uskollista yleisöäsi, sillä siihen sinulla on side.

Muita artikkeleita tässä kategoriassa: « Pääsevätkö kalat verkosta? Kun kaikesta tuli mainosta »

Jätä kommentti

Muista täyttää kaikki pakolliset tiedot (*) . HTML-koodi ei ole sallittu.