maanantai, 02 kesäkuu 2014 09:25

Pääsevätkö kalat verkosta?

Tapahtuipa kerran, että joukko vihaisia yksityisyyden vaalijoita käynnisti kampanjan maailman suosituinta yhteisöpalvelua vastaan. ”Poistu Facebookista -päivän odotettiin keräävän lähes puoli miljardia kapinallista. Sen oli määrä olla uusi eksodus. Harva muistaa, mitä tuona toukokuun viimeisenä lopulta tapahtui. No, maailma seurasi kiinnostuneempana erään laivasaattueen kulkua lähellä Gazaa, mutta pääsyy unohdukseen on kampanjafloppi.

Laiskat ja helppoa virtuaalikontaktia arvostavat Facebook-käyttäjät eivät ahteriaan liikauttaneet. En minäkään. 

Runsaat 30 tuhatta säröääntä ovat naamakirjassa vain pisara. Yllättävää kyllä, heidän lähtönsä keikutti laivaa. Kehnosta julkisuudesta onkeensa ottanut Facebook otti hieman takapakkia ja paransi yksityisyydensuojaa tavoilla, joista tämän päivän käyttäjä voi olla hyvillään. 

Henkilökohtaisten tietojen jakamista voi nyt hallita. Lisäsovellukset voi kytkeä pois päältä ja viestin voi julkaista seinällä kohdennetulle ryhmälle. Valtakunnassa kaikki hyvin? Ei.

Facebook on joutunut tottumaan alati uusiutuvaan kritiikkiin. Milloin on tapetilla yksityisyys, milloin nettiaddiktiot tai sosiaalisten suhteiden paine. Jotkut pitävät sen tarjoamia kontakteja liian pinnallisina, eivätkä kuitenkaan kehtaa niitä torjua. Polttavimpia ovat kysymykset laista ja sen tulkinnasta. Viime vuonna eräät USA:n kansalaisjärjestöt vaativat kauppakomissiota puuttumaan Facebookin tapaan jaella käyttäjien nimiä ja profiilikuvia mainostajille. Palvelu joutui selventämään käyttöehtojaan. Kyseessä ei ollut ensimmäinen käsittely FTC:n hampaissa. 

Kaikki haluavat luoda elämää helpottavan tai viihteellistävän maailmanluokan palvelun, joka tahkoaa heille rahaa. Mark Zuckerberg oli yksi heistä. He myös tahtovat pitää yleisönsä, sillä ovat heistä paitsi riippuvaisia, myös oudolla tavalla heihin kiintyneitä. Palvelun käyttäjät ovat sen tuottajan heimo. Jossain vaiheessa Facebook kuitenkin saavutti sellaisen monolin, että se saattoi lyödä kantapäät pöydälle. Käytössä paljastuneet tietouhat on usein opittu näiden kantapäiden kautta. 

Pörssiyhtiönä Facebookia revitään kahtaalle. Toisaalta sillä on paine edelleen kasvaa ja vastata niin omistajien kuin käyttäjien tarpeisiin. Siihen tarvitaan mainosrahaa. Ymmärrettävästi omien profiilitietojen jakaminen kolmansille osapuolille on vakiokäytäntö – ei mikään lisäherkku, jonka käyttäjä saa halutessaan kytkeä päälle. Toisaalta FB:n tulisi palvella käyttäjiään ennakoiden tietoturvan ja käyttöehtojen kehitystarpeet. Huono julkisuus ei ole minkään yhtiön ensisijainen mainosvaltti. Facebookin kehitystiimi työskenteleekin parantaakseen käytettävyyttä ja sitä myöten tietosuojastaan arkojen verkkokansalaisten käyttökokemusta. Aina se ei ole helppoa.

”Suurella sinisellä” ei vielä ole syytä huoleen. Paikalleen jämähtänyt virtuaalinen maailmanperhe ei ole kovin nopea vaihtamaan yhteisöpalvelua. Yleisömassaa on liikaa ja valmiita vaihtoehtoja vähän. Lupaavasti startanneen Diasporan kehitys on nyt käyttäjien harteillaConnectU on kuollut ja Onesocialweb ”ei tällä hetkellä aktiivisesti kehitä koodia”. Suurin haastaja on Google+, jonka arvioidaan ohittavan Facebook mediasisältöjen jaossa jo 2016. Suuri osuus tästä kuitenkin selittyy yritysten aktiivisuudella, ei viime ostosreissuasi koskevilla statuspäivityksillä. Facebookin valttina on myös kokemuksen koulu: astuttuaan yhteisönsä varpaille kyllin monesti se on oppinut jo hieman kunnioittamaan omiensa yksityisyyttä.

Oman yhteisöpalvelun kehittäjille tarjolla on lukuisia ohjelmistoja. Verkossa tapahtuvaan opiskeluun painottunut Elgg mahdollistaa valmiiden yhteisöpalvelujen tavoin keskustelun ja tiedostojen jakamisen. Vapaaseen verkostoitumiseen suuntautunut Oxwall tarjoaa valmiita ulkoasuteemoja sekä kontakti- ja ystäväluettelon. Molemmilla alustoilla voi luoda ja ylläpitää virtuaalisia yhteisöjä. Oman lukunsa ovat erilaiset mikroblogipalvelut ja yhdistelmät. Kokeile vaikkapa Twitterin ja Facebookin cocktailia osoitteessa status.net.
 

Muita artikkeleita tässä kategoriassa: « Unohda moniosaaminen ​Tee se tunteella »

Jätä kommentti

Muista täyttää kaikki pakolliset tiedot (*) . HTML-koodi ei ole sallittu.