maanantai, 16 kesäkuu 2014 09:43

Kun kaikesta tuli mainosta

Historian suurimmat keksinnöt lienevät puhelin, auto ja roskapostinsuodatin. Verkossa viime mainitun merkitys korostuu. Kun sähköpostimainonta ei enää tavoittanut yleisöä, yritykset alkoivat siirtyä suurille foorumeille. Tästä on syntynyt kiusallinen kierre: julkinen mainonta lisää kilpailua, ja siinä pärjätäkseen yritykset pumppaavat palstoille yhä enemmän mainoksia.

Mutta kuka jaksaisi pujotella mainosviidakossa sisällöttömien bannerien seassa? Turhalta stressiltä välttyäkseen monet verkon käyttäjistä ovat kehittäneet niille immuniteetin. He eivät havaitse niitä lainkaan, vielä vähemmän klikkaavat. Palveluntuottajan onneksi keksittiin natiivimainos. Se ei ole kelluva laatikko, mainospalkki tai heräte. Sen voisi mieltää ”uppoviestiksi”, johon törmäät sivuston artikkelien ja ulkoasuun kuuluvien kuvien seassa. Mitä paremmin mainosviesti uppoaa osaksi sivuston luonnollista sisältöä, sitä todennäköisemmin olet kohdannut natiivin. 

Oivaltava mainosmuoto kasvoi sisältömarkkinoinnista. Olkoon sisältö kuinka viihdyttävää tahansa, sitä alkoi syntyä ruuhkaksi asti. Kärsimättömät kaupparatsut halusivat oikotien onneen: tarvittiin lisää näkyvyyttä siellä missä lukijat – etenkin heidän silmänsä – oikeasti liikkuvat: mediaan olennaisesti kuuluvissa elementeissä. Ennen se tarkoitti sanomalehden uutispalstaa. Nyt natiivitkin elävät verkossa.

Kaupallisten viestien ujuttaminen tekstiin on vain tuotesijoittelua uudella nimellä ja eri kontekstissa. Kohtaat sitä etenkin Facebookissa yrityksen ylistäessä innovaatioitaan kaverisi seinällä. Viestin sävy on rento, kuin suosikkijulkimon lähettämä tweet, ja houkuttelee muitakin seuraamaan. Ja mikäpä siinä – moni vastaanottaa mieluusti kuulumisia pelistudiolta tai uuden kesäkuosin suunnittelijalta.

Selaimet ja liitännäiset suojelevat kuluttajaa näkyvältä mainostulvalta, kuten ponnahdusikkunoilta. Asiasisältöön liitettyä mainontaa ne eivät kuitenkaan havaitse. Mainos on tällöin osa lukukokemusta – ei ärsyttävä laatikko, josta on päästävä eroon. Toisaalta sitä on vaikeampi heti tunnistaa ja ohittaa. Nokkeluutensa ja selainystävällisyytensä vuoksi strategia on noussut suosituksi markkinointi-ilmiöksi – ainakin rapakon takana. 

Koettaako natiivimainostaja harhauttaa tai huijata? Joskus, mutta vain vangitakseen uuden yleisön mielenkiinnon. Hän on saalistaan vaaniva soluttautuja, joka iskee sopivalla palstalla. Hän kiertelee hieman, juttelee mukavia. Etsii aasinsillan tuoteryhmään x, josta haluaa puhua. Kuulostaako röyhkeältä? Kyllä, mutta lukija nauttii siitä enemmän kuin räikeästä bannerista. Kiinnostavan jutun kohdatessaan hänestä voi kehkeytyä brändin seuraaja.

Markkinointimuodon yleistyessä natiivimainokset ovat kehittyneet avoimiksi ja suoriksi, sillä vastuullinen mainostaja luottaa rehtiin sisältöön. Tyypillinen natiiviviesti voikin jo alkaa yhtiön nimellä ja logolla. Toisin kuin monissa tv-mainoksissa, lukijalle käy selväksi viestin tarkoitus jo ennen tekstin lukemista.”Jalkapallo kuuluu riskinottajille.” Terv. Nike. Teksti tuo kokonaisviestiin lisäarvoa, joka voi vahvistaa sen vaikutusta. Mikäli katkelma on mielenkiinnoton, lukija voi sivuuttaa sen, mutta muistaa silti brändin, jolla hänen huomionsa hetkeksi saatiin. 

b2ap3_thumbnail_Nike.png
Niken mainos on luonnollinen osa uutisvirtaa, ja sen voi helposti jakaa eteenpäin. 

Onnistu natiivilla

Natiivin nerokkuus ei takaa sen onnistumista. Hyvästä viestistä on kaukana röyhkeys ja tyrkytys. Ota siis onkeesi muutama yleinen ohje:
 
•    Varmista, että tunnet julkaisualustasi
•    Tarkkaile, millaista sisältöä käyttäjät tavallisesti julkaisevat
•    Käytä mainontaa kohdennetusti: hae oikea kohderyhmä
•    Sukella sekaan oman sanomasi kanssa ja koeta säilyttää käyttäjien hyvä kokemus palvelusta.

Natiivimainostajan on tunnettava yleisönsä ja sen kiinnostuksen kohteet. Twitter tai LinkedIn mahdollistavat helpon kohdemainonnan, jossa huomioon voidaan ottaa muun muassa sijainti ja sukupuoli. Kyseessä on hienovarainen tapa puhutella oikeaa yleisöä pitäen silti päämääränä oman tunnettuuden lisääminen. 

Paraskin natiivikampanja tarvitsee taakseen kiinnostavan tuotteen ja näyttävän yrityskuvan. Markkinointiviestinnän toinen puoli onkin staattinen sisältö, kiinteä sanoma ja puhutteleva ulkoasu. Suosittelemme sellaisen luomista etenkin verkkoon. Voisimmeko olla avuksi?

Jätä kommentti

Muista täyttää kaikki pakolliset tiedot (*) . HTML-koodi ei ole sallittu.